Hypoglykemická kóma: príznaky. Núdzová starostlivosť o hypoglykemickú kómu

Hypoglykemická kóma - strata vedomia v dôsledku nástupu najťažšieho štádia hypoglykémie pri cukrovke. Pacient, ktorý spadol do hypoglykemického kómu, zvyčajne má bledú, vlhkú pokožku. Často označená tachykardia - zvýšenie srdcovej frekvencie na 90 úderov za minútu alebo viac.

Keď sa stav zhorší, dýchanie sa stáva plytkým, pokles krvného tlaku, bradykardia, ochladenie pokožky. Žiaci nereagujú na svetlo.

Príčiny hypoglykemickej kómy

Hypoglykemická kóma sa obvykle vyvíja z troch dôvodov:

  • diabetický pacient nie je trénovaný na zastavenie hypoglykémie v miernom štádiu v čase;
  • po nadmernom pití (najnebezpečnejšia možnosť);
  • zaviedla nesprávnu (príliš vysokú) dávku inzulínu, nespolupracovala s príjmom uhľohydrátov alebo s fyzickou aktivitou.

Prečítajte si v článku "Hypoglykémia pri diabete mellitus: príznaky a liečba" - podobne ako diabetik v čase, aby sám zastavil hypoglykémiu a pocítil prvé príznaky.

V akých situáciách sa riziko, že sa podaná dávka inzulínu stane nadmerným a zvyšuje hypoglykemickú kómu, sa zvyšuje:

  • nevšimli si, že koncentrácia inzulínu je 100 U / ml namiesto 40 U / ml a dávka bola zavedená 2,5 krát viac ako je potrebné;
  • náhodne vstreknutý inzulín nie subkutánne, ale intramuskulárne - v dôsledku toho sa jeho účinok prudko urýchli;
  • po zavedení dávky "krátkeho" alebo "veľmi krátkeho" inzulínu, pacient zabudne jesť, to znamená jesť sacharidy;
  • neplánovaná fyzická aktivita - futbal, bicykel, lyže, bazén atď. - bez dodatočného merania hladiny glukózy v krvi a konzumácie sacharidov;
  • ak diabetik má tukové pečeň;
  • chronické zlyhanie obličiek (komplikácie cukrovky na obličkách) spomaľuje "využitie" inzulínu a v takejto situácii sa jeho dávka musí skrátiť v čase;

Hypoglykemická kóma sa často vyskytuje, ak úmyselne prekročí dávku inzulínu diabetik. Vykonáva sa to tak, že spáchate samovraždu alebo ju simulujete.

Alkoholom indukovaná hypoglykemická kóma

Pri cukrovke typu 1 je alkohol zvyčajne zakázaný, ale mal by sa konzumovať mierne. Prečítajte si viac v článku "Diéta pre diabetes 1. typu". Ak pijete príliš veľa, pravdepodobnosť hypoglykemickej kómy je veľmi vysoká. Pretože etanol (alkohol) blokuje syntézu glukózy v pečeni.

Hypoglykemická kóma po podaní silných nápojov je veľmi nebezpečná. Pretože to vyzerá ako zvyčajná intoxikácia. Aby sme pochopili, že situácia je naozaj ťažká, ani samotný opojný diabetik, ani ľudia okolo neho nemajú čas. A tiež preto, že zvyčajne nie je okamžite po pití, ale za niekoľko hodín.

diagnostika

Aby ste odlíšili hypoglykemickú kómu od hyperglykemickej kómy (t. J. Kvôli veľmi vysokému cukru), musíte merať hladinu cukru v krvi glukometrom. Ale nie všetko je tak jednoduché. Existujú osobitné situácie, keď pacient dlhodobo chorý s cukrovkou, ale nebol liečený a teraz začal užívať inzulín a / alebo tablety na zníženie cukru.

U takýchto pacientov sa hypoglykemická kóma môže vyskytnúť pri normálnej alebo dokonca zvýšenej hladine glukózy v krvi - napríklad pri 11,1 mmol / l. Je to možné, ak hladina cukru v krvi rýchlo klesá z veľmi vysokých hodnôt. Napríklad od 22,2 mmol / l do 11,1 mmol / l.

Ďalšie laboratórne údaje neumožňujú presne diagnostikovať, že kóma pacienta je hypoglykemická. Cukor v moči pacienta, spravidla nie, okrem prípadov, keď bola glukóza uvoľnená v moči pred vývojom kómy.

Núdzová starostlivosť o hypoglykemickú kómu

Ak diabetik stratil vedomie kvôli hypoglykemickej kóme, iní potrebujú:

  • ležia na jeho boku;
  • uvoľniť ústnu dutinu z potravinových zvyškov;
  • ak ešte môže prehltnúť, dajte mu teplý, sladký nápoj;
  • ak stratíte vedomie, aby ste už nemohli prehĺtať, nepoužívajte kvapalinu do ústnej dutiny, aby ste nedošlo k smrti;
  • ak má diabetik injekčnú striekačku s glukagónom, podajte injekciu 1 ml subkutánne alebo intramuskulárne;
  • zavolajte sanitku.

Čo urobí ambulantný lekár:

  • Najskôr sa intravenózne injekčne podá 60 ml 40% roztoku glukózy a potom sa zistí, že pacient má kóma - hypoglykemickú alebo hyperglykemickú
  • ak diabetik nevráti vedomie - začnú podávať 5-10% roztok glukózy intravenózne kvapkať a prepravovať do nemocnice

Následná lôžková liečba

V nemocnici sa pacient vyšetruje na prítomnosť traumatického poškodenia mozgu alebo kardiovaskulárnych nehôd (vrátane intrakraniálneho krvácania). Zistite, či došlo k predávkovaniu tabliet s nízkym príjmom cukru alebo inzulínu.

Ak došlo k predávkovaniu tabliet, vykonajte výplach žalúdka a vstreknite aktívne uhlie. V prípade predávkovania inzulínom (najmä pri predĺženom účinku) sa chirurgická excízia v mieste podania injekcie vykoná, ak po nej uplynulo najviac 3 hodiny.

Pokračujúce podávanie 10% roztoku glukózy pokračuje až do normalizácie hladiny cukru v krvi. Aby sa zabránilo preťaženiu kvapaliny, striedajte 10% glukózu s 40%. Ak sa pacient nedostaví do 4 hodín alebo dlhšie, je veľmi pravdepodobné, že opuch mozgu a "nepriaznivý výsledok" (smrť alebo postihnutie).